Javascript en cookies zijn nodig om deze site te bekijken

9 tips om meer water te drinken

door VIVA-SVV

Hoera, de zomer is in het land! Tijdens de warme zomerdagen is het belangrijk om voldoende gehydrateerd te blijven. We verliezen dagelijks immers 2 tot 3 liter vocht. We zetten 9 gemakkelijke tips om het hoofd boven water te houden voor jou op een rijtje.

1. Begin je dag met water

Na een nacht niets van vocht binnengekregen te hebben, is het een goed idee om te starten met een glas water. Je uitgedroogde lijf zal je dankbaar zijn. ;-)

2. Steek een flesje water in je handtas of je rugzak

Altijd handig: een flesje meenemen voor onderweg. Zo raak je bij dorst onderweg ook niet in de verleiding om te grijpen naar een (misschien ook ongezonder) alternatief. Nog leuker: hervulbare drinkflessen!

Drinkflessen zijn terug te vinden in verschillende kleuren en varianten.

3. Zet water voor je neus

Typisch menselijk: we zien het niet, dus we denken er niet aan. Dat is toch vaak zo als het gaat over voldoende water drinken. We zien immers dat die fles water in de koelkast maar al te vaak daar blijft staan, zielig en onaangetast. Water zien, doet water drinken. Zet de fles dus op je bureau. Het wordt ook aangeraden om de hele dag door te drinken (in plaats van één keer veel te drinken of alleen tijdens de maaltijden te drinken): ideaal dus op deze manier.

4. Kraantjeswater

Kraantjeswater is overal terug te vinden, veilig en goed voor je portemonnee én het milieu. Zeker het proberen waard.

5. Kies voor gezonde alternatieven

Pimp je water met muntblaadjes of citroen. Je kan hier eindeloos mee experimenteren. En het ziet er nog leuk uit ook! Oppassen geblazen daarentegen met alcohol. Alcohol zorgt er immers voor dat je sneller water verliest.

6. Water op tafel

Maak er een gewoonte van om automatisch water op tafel te plaatsen wanneer je de tafel dekt.

7. Water apps

Een handig geheugensteuntje kan een water app zijn.

Wij testten (en zijn fan) van deze gratis apps: 'Plant Nanny' (waarbij je een dorstig plantje water moet geven) en de 'Water Time Pro' (waar je meldingen kan krijgen telkens wanneer je lijf een teug water nodig heeft).

8. Hou bij hoeveel water je drinkt

Zet het op papier (bullet journal?), in je telefoon ('Water Time Pro' app) of in je computer. Zo krijg je een mooi overzicht van je dagelijkse waterconsumptie.

9. Kies voor eten dat water bevat

Je kan perfect ook vocht halen uit je voeding. Dit doet je lichaam sowieso al. Maar je kan een handje helpen door te kiezen voor waterrijke voedingswaren: komkommer, watermeloen of grapefruit zijn bijvoorbeeld goede voorbeelden hiervan.

Veel succes! 

logo viva-svv

De inhoud van de site kan veranderen naargelang je een andere regio kiest.