Javascript en cookies zijn nodig om deze site te bekijken

Bewegen met het hele gezin

door Sara Van den Broeck

Iedereen weet dat voldoende beweging belangrijk is. Dat geldt niet alleen voor volwassenen maar ook voor kinderen. Toch zijn er vaak redenen om het niet te doen. Nochtans kan je met kleine inspanningen een groot verschil maken.

Dat bewegen een positief effect heeft op onze gezondheid, is al vaker bewezen. In het algemeen bevordert het onze conditie en ons algemeen welzijn. Voor kinderen heeft bewegen nog een aantal andere specifieke voordelen: het stimuleert de ontwikkeling van hun motoriek, het vergoot hun sociale vaardigheden en ze leren er heel wat van bij.

Als ouder heb je een voorbeeldfunctie. Dat geldt ook op gebied van bewegen. Veel kinderen hebben een duwtje in de rug nodig en daar kan jij voor zorgen. Niet elk kind is gemotiveerd om te sporten. Ze weten niet wat ze willen doen, er zijn geen clubs in de buurt of ze zijn gewoonweg minder sportief van aard. Je hoeft je kind niet te forceren, maar kan hen wel motiveren om op andere manier actief te zijn.

Wanneer je kinderen zien dat jij plezier beleeft aan bewegen, zullen ze meer geneigd zijn zelf actie te ondernemen. Je kan hen ook bepaalde gewoontes aanleren. Neem voor korte verplaatsingen bijvoorbeeld altijd de fiets of ga te voet. Doe je dit regelmatig, dan zal het voor je kinderen vanzelfsprekend worden.

Wanneer bewegen kinderen voldoende?

Dat voldoende bewegen belangrijk is, is makkelijk gezegd. Maar wat betekent dat nu precies? Het Vlaams Instituut Gezond Leven (Voorheen VIGez) stelde volgende richtlijnen op. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen verschillende vormen van beweging.

  • Baby’s en peuters  (0 tot en met 5 jaar)

Hoewel je er misschien niet altijd bij stilstaat, kan je baby’s al stimuleren om te bewegen. Laat hen bijvoorbeeld op de grond spelen of beweeg hun beentjes bij het verschonen van een luier. Zorg ervoor dat je kleine bezigheden integreert in hun omgeving naargelang hun mogelijkheden.

Peuters tussen 1 en 5 jaar hebben gemiddeld 3 uur beweging per dag nodig. Variërend in intensiviteit. Denk maar aan springen, rollen, buitenspelen enzovoort. Bij licht intensieve bewegingen versnelt hun ademhaling niet en zal ook hun hartslag niet stijgen.

  • Oudere kinderen

Voor kinderen tussen 6 en 17 jaar is het belangrijke dat zij naast licht intensieve bewegingen, minstens 60 minuten per dag matig of hoog intensief bewegen. Die periode kan opgedeeld worden in blokken van minimum 10 minuten. Hoog intensief bewegen doen ze bijvoorbeeld door te joggen, fietsen, skateboarden, dansen enzovoort.

Werk aan de winkel

Hoewel het eenvoudig lijkt, blijkt het dat in realiteit niet. Iedereen weet dat kinderen op school een groot deel van de dag zitten. Maar ook tijdens de weekends brengen ze verrassend veel tijd al zittend door. Volgens de onderzoeksresultaten van het WIV spenderen kinderen tussen 3 en 9 jaar gemiddeld 6 uur en 47 minuten per dag aan sedentaire activiteiten. Dit betekent onder andere rustig zitten, lezen of tv-kijken. Voor de leeftijdscategorie 10 tot 17 jaar, loopt dit op tot gemiddeld 8 uur en 44 minuten per dag. Er is weinig tot geen verschil tussen week- of weekenddagen.

Vooral de richtlijn om 60 minuten per dag matig of hoog intensief te bewegen, wordt niet vaak gehaald. Uit onderzoek van het WIV (Wetenschappelijk Instituut voor Volksgezondheid) uit 2014 blijkt dat maar 6,5 % van de kinderen tussen 6 en 9 jaar deze richtlijn dagelijks haalt.

Nochtans hoeft bewegen niet altijd veel tijd te kosten. Om dat aan te tonen, vind je hier enkele leuke beweegtussendoortjes voor ouder en kind samen.

  • Roep om de beurt een kleur. De ander moet zo snel mogelijk iets in die klaar aanraken.
  • Blaas om de beurt zeepbellen, de ander prikt de bellen kapot.
  • Sta op 1 been terwijl je je tanden poetst.
  • Glij samen op jullie sokken door de gang, probeer om het verst te glijden.
  • Organiseer een zoektocht in huis of in de tuin. Verstop om de beurt iets en ga op zoek.
  • Blaas 3 ballonnen op per persoon. Probeer alle ballonnen zo lang mogelijk in de lucht te houden.
  • Dek samen de tafel en dans iedere keer een rondje rond de tafel wanneer je iets op tafel zet.
  • Schrijf brieven naar vrienden in de buurt en ga ze met de fiets bij hen posten.

Veel beweegplezier!

Bronnen:

  • Bel S, De Ridder K, Lebacq T, Ost C & Teppers E. Rapport 3: Lichaamsbeweging en sedentair gedrag. In: Bel S, De Ridder K, Lebacq T, Tafforeau J & Teppers E (ed.). Voedselconsumptiepeiling 2014-2015. WIV-ISP, Brussel, 2016.
  • Vlaams Instituut Gezond Leven 
logo viva-svv

De inhoud van de site kan veranderen naargelang je een andere regio kiest.