Javascript en cookies zijn nodig om deze site te bekijken

Het succes van Tinder

door Sara Van den Broeck

We noemen het een dating app, maar de meeste mensen op Tinder zijn enkel op zoek naar losse seksuele contacten. Of niet? Wij vroegen het aan onderzoekster Elisabeth Timmermans.

“Tinder heeft lang een slechte reputatie gehad. Het werd gezien als een hookup app. Nochtans is het seksuele motief een van de minst genoemde in mijn onderzoek. De meeste mensen gebruiken Tinder als een vorm van entertainment of uit nieuwsgierigheid.”

Geen blauwtje lopen

“Eigenlijk verschilt online daten niet zo erg van offline daten. Enkel in de 1ste fase bij het swipen is dat het geval. Als je iemand op café ontmoet, bestaat de kans dat je een blauwtje loopt. De persoon in kwestie heeft al een partner of is niet geïnteresseerd. Door te swipen bescherm je jezelf tegen die afwijzing. Maar nadien zijn de online en offline wereld sterk met elkaar verweven. Heb je iemand in real life leren kennen, dan ga je ook de hele tijd berichten sturen en via sociale media informatie opzoeken.”

“Er zijn wel andere risico’s aan verbonden. Je gaat ervan uit dat wie op Tinder zit vrijgezel is. Dat blijkt niet altijd het geval. Mensen kunnen zich online ook anders voordoen dan ze in werkelijkheid zijn. Zulke zaken kunnen voor teleurstelling zorgen.”

“De app zorgt er ook voor dat je toegang hebt tot een grote poel potentiële partners. Je kan met verschillende mensen tegelijk chatten of daten. Daardoor creëer je een andere manier van omgaan met elkaar. De kans dat je het netjes afhandelt, is kleiner dan bij offline daten. En dan gebeurt het dat mensen iemand ghosten. Dat betekent dat ze zonder verdere uitleg niets meer van zich laten horen.”

Achterliggende algoritmes

“Tinder is één van de best verdienende apps, terwijl ze veel minder gebruikers heeft dan bijvoorbeeld Netflix of Spotify. De verklaring hiervoor zijn de achterliggende algoritmes. Tinder werkt met aantrekkelijkheidsscores. Die zijn gebaseerd op hoe vaak mensen jouw profiel naar links of rechts swipen. Het algoritme zorgt ervoor dat je de 1ste dagen heel aantrekkelijke profielen te zien krijgt. Maar hoe langer je Tinder gebruikt, hoe minder dit het geval is. Ze proberen je op die manier te laten betalen om interessante profielen te zien te krijgen.”

Meer macht voor vrouwen

“Zowel online als offline, nemen mannen meestal het initiatief. Dat was vaak een nadeel bij traditionele dating websites. Vrouwen kregen berichten van mannen waar ze helemaal niet in geïnteresseerd waren. Tinder heeft dit opgelost door er voor te zorgen dat er een match moet zijn alvorens je een gesprek kan starten. Voor vrouwen werd het op dat moment interessanter. Ze kunnen zelf bepalen wie hen contacteert. Daarom zijn vrouwen bij het swipen best kritisch. Ze bekijken de foto’s en lezen de tekst. Als ze echt geïnteresseerd zijn, gaan ze soms op Facebook of Instagram op zoek naar meer informatie. Terwijl mannen vaak enkel naar de profielfoto kijken. Bovendien moeten zij, doordat vrouwen kritisch zijn, meer rechts swipen om kans te maken op een match. Als gevolg gaan mannen pas echt selecteren op het moment dat ze een match hebben. Dan gaan ze het hele profiel bekijken en bepalen of ze de persoon interessant vinden.”

Een nieuw taboe

“Over het algemeen wordt er niet raar meer opgekeken van relaties die via Tinder ontstaan. Maar sommige koppels vinden het niet romantisch om te vertellen dat ze elkaar via een dating app leerden kennen. Ze passen hun verhaal lichtjes aan. Leerden ze elkaar via Tinder op een festival kennen, dan zullen ze het stukje van Tinder laten vallen en enkel over het festival vertellen. Het taboe is ondertussen niet meer dat je een datingapp gebruikt, maar wel dat je het doet om een partner te vinden. Voor sommige mensen lijkt dat te betekenen dat ze heel erg op zoek waren en het te hard wilden. Dat stigma moeten we nog doorbreken.”

Lees meer
Elisabeth Timmermans schreef het boek ‘Liefde in tijden van Tinder. De impact van sociale media op onze relaties’. Uitgegeven bij Lannoo.

 

Elisabeth_Timmermans
Copyright Carmen De Vos

Do’s (en don’ts) voor Tindergebruikers

  • De foto is heel belangrijk. Op basis daarvan proberen mensen informatie te weten te komen. Vertel met beelden over jezelf. Heb je een bepaalde hobby, gebruik daar een foto van.
  • Vermijd groepsfoto’s. Mensen gaan er automatisch van uit dat je de minst aantrekkelijke persoon op de foto bent. Bovendien moet je je afvragen of de anderen het oké vinden om op een dating app te staan. Een foto met kinderen hoort al helemaal niet thuis op Tinder. Je weet niet wie naar de foto’s kijkt of wat ermee gebeurt.
  • Uit beelden kan je niet alles afleiden, daarom is een tekstje aan te raden. Het kan zorgen voor meer matches. Bovendien kan het een gespreksopener zijn. Stel in je voorstelling een vraag of doe een voorstel voor een 1ste date. Zo vermijd je saaie standaard gesprekken.

Reactie toevoegen

logo viva-svv

De inhoud van de site kan veranderen naargelang je een andere regio kiest.