recensie schaamteloze seks

door Janne Van den Bremt

Hoe kleur jij jouw seksualiteit?

Recensie – Schaamteloze seks (Nynke Nijman)

Schaamteloze seks is een echte aanrader voor wie meer te weten wil komen over seksualiteit en de schaamte die hier nog vaak mee gepaard gaat. Het boek opent op sterke manier door in te gaan op wat ‘normale seks’ nu juist inhoudt.

Velen onder ons vragen zich weleens af wat ‘normaal’ is. Nynke Nijman zorgt onmiddellijk voor een gevoel van opluchting, want zolang de seks vrijwillig plaatsvindt, met consent en zonder (onvrijwillige) pijn, kan je volgens haar spreken van ‘normale seks’. Daarnaast ontdek je wat je kan verwachten van therapie bij een seksuoloog en waarom we nu zoveel schaamte ervaren wanneer het gaat over seksualiteit. Na deze boeiende inleiding gaat ze in elk hoofdstuk dieper in op een bepaald thema binnen seksualiteit. Ze heeft het onder meer over religie, de geschiedenis van seksualiteit en een heleboel verschillende manieren waarop je je eigen seksualiteit kan inkleuren.Afbeelding verwijderd.

Van BDSM tot pedofilie ...

Uiteraard komen thema’s zoals BDSM en porno aan bod, dat had ik wel verwacht in een boek zoals dit. Maar daarnaast komen er ook enkele meer frappante thema’s aan bod. Zo gaat Nynke Nijman in een bepaalde passage bijvoorbeeld dieper in op pedofilie. Deze vorm van seksualiteit wordt in onze maatschappij heel streng veroordeeld en toch spoort ze ook hier de lezer aan om openminded te zijn.

De verschillende thema’s en onderwerpen in dit boek worden telkens vergezeld door persoonlijke verhalen. Dit geeft het boek naar mijn mening een enorme meerwaarde. Naast het feit dat deze verhalen verduidelijking geven bij bepaalde thema’s en onderwerpen, zorgen ze er ook voor dat je je als lezer zonder oordeel probeert op te stellen bij het lezen van de verhalen. De verhalen kunnen ook heel geruststellend zijn voor de lezers die zich erin herkennen. Een mooi voorbeeld van zo’n persoonlijk verhaal is dat van Marouschka en haar ervaringen met aseksualiteit. Het verhaal gaat dieper in op het enorme gevoel van verdriet en schaamte dat ze ervoer telkens wanneer het haar niet lukte om seksuele opwinding te ervaren tijdens de intieme momenten met haar vriend. Aangezien dit een onderwerp was waar ik zelf nog niet zoveel over wist, vond ik het heel leerrijk om de persoonlijke ervaringen van een aseksuele persoon te lezen. De emoties in deze verhalen zorgen er ook voor dat je je als lezer kunt inleven in de ervaringen van al deze mensen, wat het volgens mij gemakkelijker maakt om ruimdenkend te zijn.

Stereotypen

Ondanks de aandacht die er is voor de enorme diversiteit aan seksuele ervaringen, gaat het boek soms toch richting stereotiepe percepties van seksualiteit. Vooral de tweedeling in een hoofdstuk over mannen* en een hoofdstuk over vrouwen* stoorde mij. Zo wordt er bijvoorbeeld enkel in het hoofdstuk over vrouwen ingegaan op onzekerheden en schaamte over het lichaam. Terwijl vrouwen zeker niet de enigen zijn die zich onzeker voelen over hun lichaam. Hoewel vrouwen waarschijnlijk het vaakst geconfronteerd worden met deze vorm van schaamte, zijn er ongetwijfeld ook veel mannen die deze gevoelens ervaren. Daarnaast wordt er ook een apart deeltje toegewijd aan kwetsbaarheid in het hoofdstuk over vrouwen. Dat is opnieuw een gevoel waar zowel mannen als vrouwen mee geconfronteerd worden. In het hoofdstuk over mannen gaat er ook een onderdeel over homoseksualiteit, terwijl er in het hoofdstuk over vrouwen helemaal niet ingegaan wordt op lesbische seksualiteit. Heteroseksualiteit blijft dus nog steeds een beetje als de norm gezien worden. Bij de mannen werd er ten slotte ook gesproken over seks als copingmechanisme, terwijl dit onderdeel niet aanwezig is bij de vrouwen. Dit is toch ook iets waar vrouwen mee geconfronteerd kunnen worden denk ik dan? Deze  hoofdstukken vielen voor mij dus een beetje uit de toon.

Ondanks dit minpunt, blijft het boek een must-read voor iedereen die zijn eigen seksualiteit beter wil begrijpen en de schaamte die hiermee gepaard gaat zo veel mogelijk wil loslaten. Dit is meteen ook de belangrijkste boodschap van het boek: schaamte moet niet volledig verdwijnen, maar moet zodanig verminderd worden dat het ons niet hindert in onze beleving van seksualiteit. Of je nu meer te weten wilt komen over je eigen seksualiteit of je je onzeker voelt over bepaalde aspecten ervan, dit boek zal ongetwijfeld duidelijkheid kunnen bieden.

logo viva-svv

De inhoud van de site kan veranderen naargelang je een andere regio kiest.