Javascript en cookies zijn nodig om deze site te bekijken

Voorlezen, ook voor papa's

door VIVA-SVV

Voorlezen is niet alleen gezellig, maar ook heel nuttig. Lees hier alles over de voordelen ervan en hoe het gesteld is met het voorleesgedrag van de Vlaamse papa’s.

Eind vorig jaar polsten we via een internetenquête naar het voorleesgedrag van 1500 papa’s. Uit de resultaten blijkt dat bijna 9 op de 10 papa’s (86 %) voorlezen. Ze doen dit dagelijks of bijna elke dag en vooral ’s avonds. In veel gezinnen is het voorleesmoment een moment van rust en intimiteit. Maar het is veel meer dan dat. Onderzoek naar de effecten van voorlezen toonde al vaker aan dat het de taal- en leesvaardigheid van kinderen bevordert. Voorlezen heeft een positief effect op de woordenschat van kinderen, op hun spelling, tekstbegrip én sociaal-emotionele ontwikkeling. Kinderen die worden voorgelezen, staan vaak positiever ten opzichte van lezen: het heeft een goede invloed op hun leesattitude. Door te lezen en voor te lezen geef je leesplezier door.

Een 'taak' voor mama's en papa's

Ouders hebben een grote invloed op het leesgedrag van kinderen. Als ze jou zien lezen of voorlezen, zijn ze sneller geneigd om later zelf te lezen. Uit de enquête blijkt dat papa’s die voorgelezen werden als kind, vaker boeken lezen (64 %) dan vaders die niet werden voorgelezen (47 %). Door te lezen en voor te lezen geef je dus leesplezier door. Zeker voor jongens is het van belang dat ook de vader zich bezighoudt met de leesopvoeding. Omdat kinderen hun papa minder vaak met een boek zien dan hun mama, maakt het een grotere indruk en heeft het dus meer effect.

Andere, unieke manier

3 op de 10 papa’s die niet voorlezen, geven als reden dat hun partner dit al doet. Toch is het belangrijk dat mama’s en papa’s voorlezen want ze doen dat allebei op een andere manier. Papa’s gebruiken doorgaans een meer volwassen toon, gebruiken moeilijkere woorden en verzinnen vaker verhaallijnen. Mama's gebruiken meer stemmetjes en speciale gebaren, en gaan vaker in op de betekenis van het verhaal. Mama’s en papa’s dagen hun kinderen dus op een andere, unieke manier uit. 

Ook voor oudere kinderen

Uit de gegevens blijkt ook nog dat een kwart van de papa’s stopt met voorlezen wanneer zijn kind 7 jaar of jonger is, terwijl het belangrijk is ook daarna door te gaan met voorlezen. Niet alleen jonge kinderen ondervinden positieve effecten ervan, ook bij oudere kinderen bevordert het hun taal- en leesvaardigheid. Ouders gebruiken moeilijkere woorden en kunnen zo een complexer verhaal brengen.

logo viva-svv

De inhoud van de site kan veranderen naargelang je een andere regio kiest.