Javascript en cookies zijn nodig om deze site te bekijken

Goed voor jezelf zorgen

door Chaima

Zelfzorg, #selfcare, #me-time, je wordt tegenwoordig om de oren geslagen met deze termen. Vaak staan ze als onderschrift bij een foto van iemand in bad, met een gezichtsmaskertje op. Zelfzorg is, zoals het woord wel verklapt, zorgen voor jezelf. Zorgen voor jezelf is meer dan een maskertje opdoen, en zelfs meer dan gezond eten of sporten. Er zijn namelijk tal van verschillende soorten zelfzorg die je kan toepassen om je eigen leven aangenamer te maken.

Fysieke zelfzorg: de meest duidelijke vorm van zelfzorg. Jezelf eens trakteren op een taartje, een extra lang bad nemen of een wellness boeken met een vriendin. Dit zijn allemaal voorbeelden die te maken hebben met je fysieke beleving.

Emotionele zelfzorg: Start je dag met positieve affirmaties. Enkele voorbeelden zijn ‘Ik ben genoeg’, ‘Ik ben het waard’ of ‘Ik verdien het’. Het voelt een beetje raar in het begin, maar wanneer je er een gewoonte van maakt, zullen deze affirmaties ingebed zijn en zal je ze ook echt geloven. Waar wacht je nog op?

Sociale zelfzorg: wanneer het even niet lukt, is het belangrijk dat je de stap naar hulp durft zetten. Je moet niet alles op je eentje doen. De kleerkast die je zonet hebt gekocht moet je dus niet alleen in elkaar zetten. Vraag een familielid, een vriend(in) of de buurvrouw. Naast hulp accepteren is het even belangrijk bij sociale zelfzorg om te zorgen voor anderen. Geef eens een compliment aan de vrouw die elke ochtend met je wacht aan de bushalte. Je maakt gegarandeerd haar dag!

Intellectuele zelfzorg: daag jezelf uit op intellectueel gebied. Lees een nieuw boek of bekijk eens een nuttige documentaire. Kortom: leer iets bij en hou je hersenen in vorm.

Spirituele zelfzorg: mediteren is de laatste jaren heel hip geworden, alleen is het niet voor iedereen weggelegd. Je kan jezelf ook spiritueel verzorgen door de rust op te zoeken. Zoek uit wat jou tot rust brengt. Is het kaarsjes aandoen en een boek lezen of is het een wandeling door het bos en stilstaan bij het leven? Je kan beginnen met 3 zaken op te schrijven waar je dankbaar voor bent.

We hebben een paar situaties bedacht die je kan tegenkomen, met wat tips om ermee om te gaan.

Situatie 1:
Je bent alleenstaande. Je werk stapelt zich op, er moet eigenlijk nog van alles in je huishouden gebeuren en je moet voor je kinderen zorgen. Zelfzorg? Haha, wie heeft daar tijd voor?
Zelfzorg kan op momenten als deze ook betekenen dat je om hulp vraagt. Op je werk kan je met je baas of collega’s praten om aan te geven dat het even te veel is. In je huishouden kan je misschien iets uitbesteden als je daar de middelen voor hebt (zoals een poetshulp of eten aan huis laten leveren). Anders kan je aan vrienden of familie vragen om je even uit de nood te helpen. Misschien willen je ouders wel een dagje op de kinderen passen, terwijl jij en een vriend(in) de zaken in je huishouden aanpakken. Of misschien wil er iemand in je familie even overnemen in het huis, terwijl je een speelafspraak houdt met de kinderen. Zij spelen en zijn bezig, jij hebt even tijd om rustig met je vriend(in) te babbelen. Durf te vragen, de mensen die je graag zien zijn sowieso bereid om mee te denken over wat je kan helpen (Andersom geldt dat ook: zie je dat het niet lukt? Bied eens spontaan aan om ergens mee te helpen).

Situatie 2:
Je werkt al sinds maart van thuis. Je wil je echter niet afsluiten van de wereld, dus je volgt het nieuws en sociale media op de voet. Het zijn verwarrende tijden, en er is veel gebeurd in de afgelopen maanden. Je hebt het gevoel dat je hoofd constant vol zit, je voelt je nooit echt ontspannen alhoewel je elke avond bewust tijd maakt om wat te Netflixen in de zetel.
Het is in deze tijden sowieso moeilijker voor iedereen om zich even comfortabel en ontspannen te voelen als voor het coronavirus, het is dus niet heel vreemd dat je je zo voelt. Maar misschien kan je nu wel de tijd nemen om te ontdekken wat jou écht ontspant. Veel mensen denken daarbij aan chillen in de zetel, maar dat hoeft niet zo te zijn. Het kan helpen om terug te denken aan wat je als kind heel graag deed. Was dat tekenen, zingen, dansen, in de bossen spelen? Probeer dat dan eens opnieuw, ook al ben je er volgens jou niet ‘goed’ in. Het doel is om iets te vinden dat je blij maakt, je hoeft de resultaten niet met de wereld te delen als je dat niet wil.

Situatie 3:
Je voelt je vaak somber, hebt geen fut om iets te doen. Je bent vaak overspannen en je weet niet hoe je tot rust moet komen. Je las al tal van ‘zelfzorg’-artikels, maar eerlijk gezegd geven ze je meer stress dan iets anders.
Soms zijn alle zelfzorgtips van de wereld gewoon niet genoeg. Soms kan je jezelf niet beter doen voelen, en heb je daar hulp bij nodig. Dat is helemaal oké. Uiteindelijk is hulp zoeken en aanvaarden net de ultieme vorm van zelfzorg. Als het niet gaat, en je komt er zelf niet bovenop, moet je je daar zeker niet extra schuldig of slecht door voelen. Misschien is het dan tijd om naar professionele hulp te zoeken. Een therapeut of psycholoog kan je mogelijk wel verder helpen. De zoektocht naar iemand waar je je comfortabel bij voelt is niet altijd makkelijk, maar wel heel belangrijk. Als je geen klik voelt met je hulpverlener mag je dat zeker aangeven en het bij iemand anders proberen. Meer info kan je vinden op www.geestelijkgezondvlaanderen.be, voor dringende gesprekken kan je bellen naar 106 of surfen naar www.tele-onthaal.be

Reactie toevoegen

logo viva-svv

De inhoud van de site kan veranderen naargelang je een andere regio kiest.