Javascript en cookies zijn nodig om deze site te bekijken

En hoe gaat het met jouw huidhonger?

door VIVA-SVV

Verlang jij ook zo naar een welgemeende knuffel? Elkaar eens terug goed kunnen vastpakken? Het gemis aan huidcontact maakt dat we ons een stuk eenzamer kunnen voelen, zeker voor wie er alleen voor staat. NIVEA heeft grootse plannen in het post-coronatijdperk. Aansluitend op haar mentaal welzijnsonderzoek wil ze projecten steunen die de huidhonger stillen. Een crèmeke hoort daar zeker bij, want lichamelijk contact is nog altijd de sleutel tot ons geluksgevoel.

Vertel eens? Hoe staat het met jou knuffelgedrag? Werken of naar school, winkelen,… en dat is het zowat. Deze pandemie heeft een grote invloed ontwikkeld op onze sociale contacten, aanrakingen en ingesteldheid. Nooit was eenzaamheid en sociaal isolement zo tastbaar.

We stonden er misschien niet echt bij stil, maar af en toe een welgemeende knuffel onder vrienden, even handjes schudden bij een kennismaking of met je besties een vluchtige zoen uitwisselen, het gaf ons een warm gevoel van vriendschap, waardering en verbondenheid.

De pandemie heeft ons echter op een ander spoor gezet. We zetten allemaal een stapje achteruit, voorzichtigheid is de nieuwe norm om zichzelf en elkaar te beschermen.

NIVEA, sinds mensenheugenis gekend van het geurige zalfje in de diepblauwe tinnen pot, heeft een studie gewijd aan het verband tussen aanrakingen en welzijn. Haar plan is om in de toekomst een grote campagne te voeren door #CareForHumanTouch-projecten te steunen die bijdragen tot het herstel van ons mentale en lichamelijk welbehagen.

Welke conclusies mogen we trekken uit het onderzoek?

De deelnemers waren een groep van bijna 12.000 mensen tussen de 19 en 69 jaar oud, verspreid over de verschillende continenten.

De ondervraagden gaven bijna unaniem aan dat ze bewust waren dat er vandaag de dag meer barrières zijn om elkaar aan te raken dan voor Covid 19 haar opmars maakte. Cultureel gezien bestonden er al grote verschillen in contact door aanrakingen, maar de landen waar dit bijna een vanzelfsprekendheid was en nu bleken te vallen onder de zwaarst getroffen gebieden, hebben zeker alle begrip en terughoudendheid aan de dag gelegd.

Vooral wat betreft de buitenste cirkel (vrienden, collega’s, …) zijn de contacten afgenomen. In de binnenste cirkel (het gezin) is er enige terughoudendheid omwille van de kans op besmetting met grootouders en kinderen. In landen waar er minder aanrakingsvriendelijke cultuur heerst, is er geen groot verschil. Bij culturen waar hartelijkheid hoger in het vaandel wordt gedragen is er zelfs een lichte toename te merken. Vooral gezinnen met jonge kinderen en tieners brengen nu meer tijd samen door. Het gemis aan vriendjes wordt hier gecompenseerd door de nauwere band die ontstaat binnenshuis.

Toch hebben tieners het soms moeilijk. Deels compenseren ze het gemis door social media en verdiepen ze hun relatie met hun ouders en de band met broers en zussen. Dit maakt dat ze relatief veerkrachtig zijn en alles beter kunnen plaatsen.

Eenoudergezinnen en vrijgezellen daarentegen lijden het meest onder de pandemie. Fysieke aanrakingen waren voorheen al geen dagelijkse gebeurtenis, ook het gemis aan een gesprekspartner en de verantwoordelijkheden voor hun kinderen maakt het extra zwaar. Eenzaamheid is hier wel een harde speler.

En hoe moet het verder?

Na de pandemie horen we dat kwaliteit boven kwantiteit zal zegevieren. De aanrakingen binnen de binnenste cirkel zullen niet afnemen, integendeel. De kwetsbaarheid heeft geleerd hoe belangrijk onze contacten zijn. Wat de buitenste cirkel betreft zal er waarschijnlijk een blijvende gedragsverandering te zien zijn. Enige terughoudendheid zal er ongetwijfeld blijven bestaan.

Maar toch denk ik dat we allemaal uitkijken naar een welgemeende groepsknuffel.

NIVEA wil, zodra de maatregelen het toelaten – investeringen in de bewezen gezondheidsvoordelen van menselijke aanrakingen en huidcontact bevorderen. Het lichamelijk bewustzijn door bv. massages zal mensen terug dichter bij elkaar brengen en de eenzaamheidsbarrière doorbreken. Met #CareForHumanTouch wil NIVEA meer dan 150.000 mensen bereiken. Zij gaat zich vooral richten op prematuurtjes, maar ook op ouderen met dementie.

logo viva-svv

De inhoud van de site kan veranderen naargelang je een andere regio kiest.