Javascript en cookies zijn nodig om deze site te bekijken

Body positivity: niet enkel een vrouwenzaak

door Paulien Mertens

Wie body positivity zegt, denkt vrouwen en jonge meisjes. Vrouwen worden aangemoedigd om af te vallen en er zo slank mogelijk uit te zien - of toch op de juiste plaatsen - en ze krijgen heel wat kritiek te verduren wat betreft uiterlijk en gewicht. De body positivity-beweging richt de aandacht vooral op hen. Nochtans krijgen ook mannen steeds vaker te horen dat hun waarde in hun spieren ligt. Zij worden niet aangemoedigd om af te vallen, maar net om bij te komen. In spiermassa, wel te verstaan, niet in vetmassa.

Gillette-model

In reclame, mannenmagazines en op televisie zien we weinig diversiteit in lichaamstype. Denk maar aan de reclamespotjes van Gillette waar mannen in ontbloot, afgetraind en haarloos  bovenlijf al lachend hun baard trimmen voor de spiegel. De modellen voor parfum, ondergoed of shampoo - denk David Beckham en Johny Depp - kunnen we niet bepaald de doorsnee huisvader noemen. Vrouwen laten al langer van zich horen, maar nu hebben ook mannen er stilaan genoeg van.

Heel wat jongens worstelen met hun lichaamsbeeld, maar omdat er van hen verwacht wordt dat ze sterk, stoer en mannelijk zijn, zwijgen ze er vaak over. Ze peigeren zichzelf af in de fitness en drinken proteïneshakes om een bredere borstkas of sixpack te krijgen. Hoewel eetstoornissen nog steeds gezien worden als een ‘vrouwenziekte’, komt het ook bij mannen vaker voor. De laatste jaren is het aantal opnames van (jonge) mannen ten gevolge van een eetstoornis dan ook met zeventig procent gestegen. Ze kunnen het beter verbergen en onze prestatiegerichte maatschappij bevestigt hun dwangmatig perfectionisme.

Tegenbeweging

Hoog tijd dus om aan de alarmbel te trekken. Male body positivity wint de laatste jaren aan populariteit. Ben Whit, het eerste plussize model in het Verenigd Koninkrijk, kaart in een interview met The Guardian aan dat verschillende populaire winkels hun kledij slechts tot een bepaalde maat aanbieden waar hij niet in past. Dit geeft de impliciete boodschap dat mannen met een maatje meer er niet toe doen of niet bestaan. Daarom wil Whit laten zien dat ook diegenen met een andere lichaamsbouw modellen kunnen zijn. Meer lichaamsdiversiteit in de (sociale) media is van cruciaal belang, want onderzoek heeft aangetoond dat veel jonge mannen onzeker zijn over hun lichaam.

In mei vorig jaar lanceerde Manual, een gezondheids- en welzijnsplatform voor mannen in Engeland, een campagne die heren in alle vormen en maten belicht. We leven in een tijdperk waarin steeds meer mensen worstelen met hun fysieke en mentale gezondheid. Bovendien zijn mannen oververtegenwoordigd in de zelfmoordcijfers. Daarom is het belangrijk dat we stoppen met mannen te stigmatiseren en ook hen aansporen om zichzelf graag te zien.

logo viva-svv

De inhoud van de site kan veranderen naargelang je een andere regio kiest.