Javascript en cookies zijn nodig om deze site te bekijken

7 tips om je kids groenten te laten eten

door VIVA-SVV

De smaakpapillen van onze jonge schatten werken natuurlijk optimaal en elke nieuwigheid is telkens weer een uitdaging. En als de wil er niet is, haak je als ouder misschien ook vlugger af. Hoe ga je dan best te werk om je kinderen toch aan de groenten te krijgen? Onze diëtiste, Kristien Vanlook, weet raad!

Tips van diëtiste Kristien Vanlook:

  1. Kies als ouder zelf voor een gezond en evenwichtig voedingspatroon. Kinderen letten op wat je eet en hebben de neiging om een eetgedrag over te nemen. Hoe kan je hen overtuigen als je zelf niet overtuigd bent, toch?
  2. Introduceer nieuwe groenten geleidelijk aan. Begin met proeven en beloon je kind met een ‘high five’ wanneer het bordje leeg is! 
  3. Wees geduldig. Misschien moet je het wel meer dan één keer proberen. Eén nieuwe groente per week is voldoende. 
  4. Maak zeker een groente klaar die ze graag eten lusten en combineer met een nieuwe smaak: veel van het vertrouwde en een beetje van het nieuwe.
  5. Start met zachte smaken: zoete appel, peer, wortelen… . Oppassen met teveel kruiden, liefst puur natuur zodat ook de smaken helemaal tot hun recht kunnen komen.
  6. Varieer voldoende in keuze en kleur. Af en toe een lekker sausje bij de groenten en een fruitslaatje…  Dat zijn de toppers! En waarom niet een gek gekleurd bordje of eens een nieuw bestekje op een gezellig gedekte tafel? Dit maakt het toch allemaal een beetje aangenamer.
  7. Groenten moeten niet alleen op het avondmenu staan. Een worteltje of kerstomaatje als lekker tussendoortje telt ook mee. Vergeet zeker de brooddoos niet. Een lekkere boterham en een kleurig, sappig extraatje erbij. Nieuwsgierige blikken van klasgenootjes gegarandeerd!

Aanbevolen porties

Groenten:

  • Kinderen van 1-3 jaar: 50 – 100 gram (1-2 opscheplepels)
  • Kinderen van 4-8 jaar: 100 – 150 gram (2-3 opscheplepels)
  • Kinderen van 8-12 jaar:      150 - 200 gram (3-4 opscheplepels)

Fruit:

  • Kinderen van 1-3 jaar: 150 gram (1,5 stuk)
  • Kinderen van 4-8 jaar: 150 gram (1,5 stuk)
  • Kinderen van 8-12 jaar: 200 gram (2 stuks)

En niet vergeten: jong geleerd is oud gedaan !

Wist je dat ... er een nieuwe terugbetaling is bij een diëtist voor kinderen met overgewicht?

Heeft jouw kind overgewicht? Dan kan je de hulp inroepen van een diëtist. Vanaf 1 april 2020 kan je daarvoor een terugbetaling krijgen. Je betaalt nog 10,34 euro voor de 1ste zitting van een uur en 5,17 euro voor elke volgende zitting van een halfuur, of respectievelijk 4,13 en 2,06 euro als je recht hebt op de verhoogde tegemoetkoming. De behandeling bestaat uit 10 zittingen en duurt 2 jaar.

Je kind heeft recht op deze terugbetaling als hij of zij tussen 6 en 18 jaar oud is bij de start van de behandeling, een BMI (body mass index) heeft dat hoger of gelijk is aan de waarde die overeenkomt met een BMI van 25 bij een 18-jarige​, en een voorschrift heeft van een huisarts of kinderarts.​

logo viva-svv

De inhoud van de site kan veranderen naargelang je een andere regio kiest.